به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا از “پی بی اس” این اعلامیه پس از تشویق جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در دیدار با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و وزرای کابینه در روز یکشنبه صورت گرفت.
سالیوان روز سه شنبه اولین دیدار خود را از پکن انجام خواهد داد.
ترودو همچنین گفت که کانادا تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم چین اعمال خواهد کرد زیرا بازیگران چین در بازارهای جه، برای خود برتری ناعادلانه ای ایجاد کرده اند.
تنها خودروهای برقی ساخت چین که در حال حاضر به کانادا وارد میشوند متعلق به شرکت تسلا هستند که در کارخانه شانگهای این شرکت ساخته میشوند، اگرچه این شرکت آمریکایی میتواند با استفاده از کارخانههای خود در آمریکا یا آلمان، از تعرفه کانادا عبور کند.
شرکت های چینی هنوز در بازار کانادا حضور نیافته اند. با این حال، غول خودروهای برقی چینی به نام بی وای دی (BYD) بهار گذشته یک شرکت کانادایی تأسیس کرد و اعلام کرد که قصد دارد تا اوایل سال آینده وارد بازار کانادا شود.
مقامات چینی احتمالاً نگر،های خود را در مورد تعرفههای آمریکا با سالیوان مطرح خواهند کرد.
جو بایدن، رئیسجمهور آمریکا در ماه مه تعرفههای جدیدی را بر خودروهای برقی چینی، باتریهای پیشرفته، سلولهای خورشیدی، فولاد، آلومینیوم و تج،ات پزشکی وارداتی از این کشور وضع کرد.
به گزارش ایرنا، ایالات متحده، اروپا و سایرین به دنبال پس گرفتن بخشی از سهم بازار از چین هستند درحالیکه این کشور بر تولید تج،ات خورشیدی و همچنین باتریهای خودروهای برقی مسلط است. شرکتهای خورشیدی چینی نیز با افزایش مازاد تولید داخلی دست و پنجه نرم میکنند و این پیشتر به ش،ت تعدادی از بازیگران کوچکتر در این عرصه منجر شده است.
ایالات متحده طی تحقیقاتی در اوت ۲۰۲۳ مدعی شد که برخی از تولیدکنندگان چینی صفحههای خورشیدی تعرفههای گمرکی آمریکا را دور میزدند. این شرکتها پس از اعمال تعرفههای گمرکی آمریکا بر صفحههای خورشیدی وارداتی مستقیم از چین در سال ۲۰۱۲، شروع به سرمایه گذاری در ج، شرقی آسیا ،د. این مساله به اعمال مالیات بر واردات در سطوح مختلف برای پنج شرکت در منطقه انجامید.
کمیسیون اروپا امروز (سه شنبه) اعلام کرد که برو،ل قصد دارد تعرفههای قطعی بر واردات خودروهای برقی چینی (BEVs) وضع کند و به راه حلی بلندمدت برای محافظت از صنایع خودروسازی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقابل شرکتهای چینی نزدیکتر شود.
کمیسیون اروپا در پیشنویس نهایی نتایج تحقیقات خود که روز سهشنبه با تولیدکنندگان چینی و همچنین ،تهای چین و اتحادیه اروپا به اشتراک گذاشته شد، از نرخهای عوارض قطعی در نظر گرفته شده برای طیف وسیعی از تولیدکنندگان چینی رونمایی کرد.
در صورت تصویب این طرح توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا، این نرخها به مدت پنج سال از زمان تصویب اعمال میشوند که به طور حتم موجب بالا رفتن قیمت خودروهای برقی چینی خواهد شد.
طبق پیشنویس اعلام شده توسط برو،، نرخهای اعلام شده برای تولیدکنندههای چینی از ۱۷ تا ۳۶درصد و برای شرکت آمریکایی تسلا نیز ۹درصد پیشبینی شده است.
خودروسازان چینی نیز از پکن خواستهاند تا تعرفههای وارداتی خودروهای تولید شده در کشورهای اروپایی را به تلافی اقدام اتحادیه اروپا برای محدود ، صادرات خودروهای الکتریکی چینی افزایش دهد.
این شرکتها در جلسهای پشت درهای بسته از مقامات ،تی در چین خواستند نسبت به این اقدام اتحادیه اروپا واکنش نشان دهند.
در این جلسه که توسط و، بازرگ، چین در شهر پکن برگزار شد، خودروسازان اروپایی نیز حضور داشتند. برگزارکننده این جلسه هدف از آن را فشار بر برو،ل برای کاهش تعرفههای خودروهای چینی ،وان ،د.
مقامات غربی نگران هستند که مشاغل و صنایع مهم استراتژیک با واردات ارزان چینی از بین بروند. اتحادیه اروپا همچنین در حال بررسی حمایت چین از شرکتهای توربین بادی و سازندگان پنلهای خورشیدی است.
کارشناسان اقتصادی میگویند که تصمیم جدید اتحادیه اروپا درباره افزایش تعرفه واردات خودروهای چینی احتمالاً آغازگر مذاکرات فشرده بین پکن و برو،ل با هدف جلوگیری از یک جنگ تجاری خواهد شد.
منبع: https://www.irna.ir/news/85579641/%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%81%D9%87-%DB%B1%DB%B0%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C